Det enkelte barns språkutvikling blir ivaretatt.
Den voksne er bevisst sin rolle som språklig forbilde.
Den voksne anerkjenner, responder på og stimulerer barnets ulike verbale og non-verbale uttrykk.
Det legges til rette for at hvert barn involveres i samspill og samtaler, og man sørger for at de får varierte og positive erfaringer med å bruke språk som kommunikasjonsmiddel.
Barn med språk- og kommunikasjonsvansker blir ivaretatt.
Barnehagen bruker verktøy for å lage gode språkmiljø (eks. Språkløyper, aktiv bruk av TTT, konkreter, bilder, samtale og dialog).
Alle voksne har grunnkompetanse i Tegn til tale.
Det legges til rette for språklig mangfold og flerspråklige barn støttes i utvikling av norskspråklig kompetanse.
Flerspråklig ressurser til barnehagene
Nettverk flerspråklig felt
Perspektivtaking handler om å kunne se omgivelsen med barnets øyne og kunne sette seg inn i barnets tanker, følelser og ønsker.
En forenkelt modell viser hvordan A har et utspill til B, som tolker dette utspillet. Deretter gir B respons til A som igjen tolker dette. Barn speiler seg i responsen det får, derfor kalles det speilingsteori.
( Meads speilingsteori, se figur)
" Hvis jeg kunne se gjennom din synsvinkel og du gjennom min så ville vi begge se noe som vi ikke kunne sett på egen hånd. " Peter Senge
Film: "Still face experiment"