Trygt og godt barnehagemiljø i Randabergbarnehagene
Kommunal handlingsplan for trygt og godt barnehagemiljø
Utgangspunktet er bestemmelsene i barnehageloven:
§ 41 Nulltoleranse og forebyggende arbeid.
Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Alle som arbeider i barnehagen, skal gripe inn når et barn i barnehagen utsettes for slike krenkelser.
Barnehagen skal forebygge tilfeller hvor barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø ved å arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.
§ 42 Aktivitetsplikt
Barnehagebarn skal sikres retten til et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.
Av dette følger de særs viktige delpliktene:
1. Følge med
Det må komme tydelig frem i planen hvordan en følger med, og hvem som følger med i forhold til enkeltsaker. Beskrivelser som at en er tett på er ikke presist nok, her må en beskrive tydelig om det gjelder spesielle soner en er spesielt oppmerksom på osv.
2. Melde ifra
Ansatte skal gi tydelig beskjed til sin nærmeste leder når en mener at et barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, eller når barnet selv/de foresatte gir beskjed. Dato for når nærmeste leder fikk beskjed skal stå i aktivitetsplanen. Nærmeste leder i denne sammenheng defineres som både ped. leder og styrer.
3.Undersøke
I denne delplikten ligger kravet om å undersøke saken tilstrekkelig. Her krever loven at en noterer ned hvilken type undersøkelser som er gjort, for eksempel via observasjoner, samtaler med involverte osv. Det bør også stå noe om hvilke tidsaspekt undersøkelsene er gjort under, for å belyse at saken er tilstrekkelig opplyst. Dersom er bruker egne kartleggingsverktøyer bør det stå, og også hvorfor en velger et eller flere spesifikke verktøy.
(for eksempel sosiogram eller lignende.).
4. Sette inn tiltak
I en aktivitetsplan vil en kunne konkludere med at undersøkelsene viser at en anser det unødvendig å sette inn tiltak. I så fall bør dette også skriftlig nedfelles om hvorfor en velger å ikke sette inn tiltak.
Dersom tiltak iverksettes må en kort beskrive tiltakene, og hvorfor en anser de ulike tiltakene som hensiktsmessige. Det må også stå konkret hvor lenge en tenker tiltaket/tiltakene skal virke før de evalueres.
5. Evaluere
Det må stå i tiltakene når evalueringer gjøres og hva som er evaluert. Hvem som er involvert i evalueringene må komme klart fram av aktivitetsplanen. Det er viktig å sette datoer og milepæler i aktivitetsplanen ift. Evalueringer. Det er ingen fasit på når en skal evaluere, sakens karakter vil avgjøre dette. En generell anbefaling er å både ta mindre evalueringer og en avsluttende evaluering som alle kort dokumenteres i aktivitetsplanen.
§ 43 Skjerpet aktivitetsplikt
Skjerpet aktivitetsplikt dersom en som arbeider i barnehagen, krenker et barn.
Dersom en som arbeider i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at en annen som arbeider i barnehagen, krenker et barn med for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende straks melde fra til barnehagens styrer. Styreren skal melde fra til barnehageeieren.
Dersom en som arbeider i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at styreren i barnehagen krenker et barn med for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende melde fra til barnehageeieren direkte.
I praksis gjøres dette direkte på mail til Oppvekstsjef Petter Hagen eller barnehagefaglig rådgiver Åse Nilsen Harestad.
Petter.andreas.hagen@randaberg.kommune.no
Åse.nilsen.harestad@randaberg.kommune.no
Oppvekstsjef vil umiddelbart innhente opplysninger fra melder og følge opp saken uten ugrunnet opphold.
Lenke til skjema aktivitetsplan trygt og godt barnehagemiljø
Rutine for internkontrollsystem i Randaberg knyttet til trygt og godt barnehagemiljø.
1. Handlingsplanen gås igjennom på første BL møte når barnehageåret starter av Oppvekstsjef og stab.
2. Styrerne signerer på at planen er gjennomgått.
3. Hver styrer går igjennom planen med sitt personale i løpet av de første planleggingsdagene i august.
4. De ansatte signerer på at planen er gjennomgått.
5. Planen gjennomgås med SU i den enkelte barnehage i første SU møte i august.
6. Planen gjennomgås med de foresatte i felles foreldremøte i august.
7. Planen ligger i Kvalitetsplan for Randabergbarnehagene og som egen link på hver barnehage sin egen hjemmeside.
8. Hver barnehage sender kopi av utarbeidede aktivitetsplaner til barnehageeier og barnehagemyndighet ved slutten av hvert semester.
9. Barnehageeier og barnehagemyndighet går igjennom aktivitetsplanene sammen og sikrer at de er i overenstemmelse med regelverket.
10. Første BL møte hvert semester har barnehageeier og barnehagemyndighet en gjennomgang av regelverket og etablert lokal praksis på området sammen med styrerne.
11. På bakgrunn av dette diskuteres praksis og planen justeres hvis behov.
12. Dato for sist revisjon av planen oppdateres på bakgrunn av dette.
Rutinen er i tillegg lagt i Compilo for de kommunale barnehagene.
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/barnehagemiljo/
Om trygt og godt barnehagemiljø : Veilederen.no