Modellen hjelper oss til å beskrive og forstå barns tilpasning til andre. Den beskriver hvordan kommunikasjon gjennom kompliserte kommunikasjonsprosesser påvirker hjernen. Hele modellen handler om hvordan en hjerne virker, og en sip-modell er på et vis «inne i hjernen» til en person. Gjennom sip-modellen kan vi forstå hvorfor noen barn utfører negative handlinger, og hjelpe barnet med å lagre gode opplevelser og minner i databasen, slik at det blir best mulig rustet for livet.
Du finner nærmere forklaring av SIP-modellen i videoen «Hvordan forebygge og redusere mobbing» nedenfor (NB! Starter 20 min ut i videoen)
De trygge og varme relasjonene i barnehagen handler barns behov for å bli sett forstått og tatt vare på
Høy kvalitet på relasjonen til voksen minsker effekten av risiko og fremmer sunn fungering for barn som viser både utagerende og innagerende adferd
" Children are only as competent as their context affords them the opportunity to be"
Pianta
Modell for å forklare emosjonsutvikling og emosjonsregulering
De voksne er varme og grensesettende og hjelper barnet med selvregulering
Støtte barnet i å sette egne grenser, respektere andres grenser og finne løsninger i konfliktsituasjoner.
Barnet har lekevenner i barnehagen
Barnet opplever en hverdag med varierte aktiviteter og opplevelser
Fokus på system for å ha gode rammer, struktur og forutsigbarhet for barn og personal
Godt tilrettelagt lekemiljø ute og inne
Tydelig pedagogisk ledelse
Aktivt systemarbeid i samarbeid med tverrfaglige instanser med fokus på inkludering
Systemarbeid med spesielt fokus på overganger
Statusmøter
Tett foreldresamarbeid